Matilda & Pytzan

Alla inlägg den 27 oktober 2011

Av Matilda W - 27 oktober 2011 21:41

Vi började med att skritta å ett litet fyrkantspår. Övade mycket ställa höger, vänster, öka / minska skritten. Pytzan var skänkeldöv men ändå framåt. Sedan övade vi på att ha en stadig ytterhand (skrittade poå spåret) och en innerhand osm "lekte" med bettet. Pytzan var jätteduktig. Han var lite stark och "hängde" sig i bettet först men sedan när Gunnel hjälpte mig gick han såååååå fint! Djup och stadig form. Övade sedan halter och igångsättnigar, även då var Pytzan duktig. Övade även galopp på volten, satans var stark han var! Lät han först galoppera av sig och sen "samlade" ihop honom. Då gick det mycket bättre!


Sedan övade vi ökad galopp, snett igenom då. Han bytte bara galopp 1 gång! Nu vet jag hur jag ska tänka inför Söndag ;)


 

Av Matilda W - 27 oktober 2011 20:41

Det går inte att ladda upp videoklippet... Bloggplatsen gillar inte mig just nu....


Ni får videon imorgon eller någon annan dag

Av Matilda W - 27 oktober 2011 19:51

Hmm... Svårt val. Har 2 hästar som bettt exakt lika mycket för mig. Det är Linus och Cocos.


Linus betyder mest för mig för att jag har vart kompis med ägaren's dotter (hon är lika gammal som mig) så jag har "känt" Linus sen han var föl.  Sen har jag ridit till honom 2 ggr (andra gången var det inte bara jag). Så Linus har betytt ganska mycket för mig, man har ganska många minnen med han! Cocos

      


Eldvallas Cocos har betytt väldigt mycket för mig för att jag har ridit in honom, inte vant honom vid sadel på det sättet utan mer lärt honom galoppfattning och sånt. Har känt honom i 3 år nu (snart 4). Eftersom jag red in honom betyder han oxå ganska mycket för mig!


(Bloggplatsen dampar så får inte upp någon bild på Cocos)


Av Matilda W - 27 oktober 2011 19:18

Red runt Grönhult. Eftersom det är ca 40 min asfaltsväg så fick jag väcka Pytzan ganska ofta. Han dog ibland så var tvungen att återuppliva honom i mellanåt. Jag red mest på långa tyglar och försökte få honom uppmärksam. När vi kom till travbanan var han super pigg! Jag började trava och ha en stadig hand och en hand som rörde på bettet, såsom vi övade igår. Han ville inte riktigt slappna av men jäklar (ursäkta) vad han kunde länga steget! Han var väldigt pigg men jag lät honom bara galoppera på. Han var väldigt trippig, lite som en tickande bomb. Han lufthoppade lite men inte så farligt. Efter galoppen så blev han totalt skänkeldöv. då fick jag väcka honom igen! Jobbade sedan väldigt mycket i skritten, skänkelvikningar, ökad skritt, minskad skritt och formen. Gjorde samma sak i skritten som jag gjorde i traven, en stadig hand och en som lekte med bettet. Han spände sig först men blev bättre och bättre.  Jag kan verkligen inte fåen stadig hand. Även omjag håller mina händer helt stilla så glappar tygeln ändå. Vet inte riktigt hur jag ska göra men det är bara att träna.  I slutet ville jag bara "böja" igenom halsen på honom, så jag tog  ut handen ca 90 grader. När jag skulle "böja" till vänster så fattade han inte först. Han var stel som en pinne, så jag fick hålla imot med ytterskänkeln och högerhanden. Han visade vad han tyckte om det genom att lufthoppa och stegra, inte så farligt men lite.  Men tillslut släppte det mesta. Till höger böjde han sig jättefint! Ska träna på förvänd galopp lite. Men Pytzan var duktig idag!


Och vet ni vad det bästa är? Jag har en galoppfilm till er! Kommer upp sen.

 



Av Matilda W - 27 oktober 2011 14:34

   Usch... Dålig blogg just nu, men det ska det bli ändring på!


Idag ska jag rida runt grönhult med Pytzan, så måste åka ganska snart. Ska försöka fixa lite bilder och ev film när jag rider på travbanan! (en del av vägen).


Hade svenska prov idag, det gick OK. Kunde gjort bättre men kunde gjort sämre 


 


Har jag sagt att det är "tävling" på Lördag? Ska hoppa Lc & Lb i Bollebygd (CR)


Btw, ni får inlägget om dressyren igår senare, måste verkligen gå nu!


Presentation


Den här bloggen handlar om min C-ponny Monty Python, även kallad "Pytzan". Vi tävlar just nu LB/LB och satsar på LA/LA 2012. Fråga om du undrar något!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Vill ni ha mer videobloggar?
 ja
 nej

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards