Matilda & Pytzan

Alla inlägg under mars 2011

Av Matilda W - 30 mars 2011 21:34

Idag red jag magistigen. Han gick VÄLDIGT fint! Mamma visade mig hur jag skulle sitta och det gick mycket bättre! Han var mjuk och lyssnade bra. Jag kunde fatta galopp från skritt  Han gick jättefint i traven också!  Han var ganska smutsig idag också. Busponny<3 Har kommit på ett nytt smeknamn: Prins Python! Haha  

Nu får jag ändra om mitt veckoshema lite:Ö

Måndag: Prommenad

Tisdag: Stå

Onsdag: Magistigen

Torsdag: Frihetsdressyr

Fredag: Klättra

Lördag: Rider i Gunnels Paddock

Söndag: Anettevägen


/Matilda


   

Av Matilda W - 29 mars 2011 21:07

Idag hade jag jätte ont i magen (igen) så han fick stå. Jag tror jag äter för mycket eller inte tuggar maten ordentligt  I alla fall så borstade jag av han. Han var jätte smutsig!! Han stog stilla idag och bara tuggade på sitt hö  Jag tror jag rider runt tjärnet imon i stället


/Matilda  

Av Matilda W - 28 mars 2011 20:47

Idag gick jag en prommenad med han. Egentligen skulle han stå helt men jag tänkte att jag kunde gå en sväng så han inte är så stel efter igår. Jag gick igelkottsvägen sen över till Bävervägen och sen ut på älgstigen. Det tog min ca 20 min att gå, fast 5 min gick åt att gå förbi en blå pressening som låg på nåns tomt  Tänkte kalla den vägen Djurvägen, aa ni förstår nog varför! Han var jätteduktig idag. Jag tog på honom alla transport skydd och han brydde sig inte speciellt mycket  Han var gosig och snäll.

När jag var färdig med Pytzan tog jag in Loppan för att tömköra henne lite. Då kommer Jessica's mamma och vi pratar lite. Hon frågade om jag inte kunde rida Loppan, och det kunde jag! Det såg nog lite cp ut, hon e ju B-ponny (typ 115 cm tror jag). Det var ganska annorlunda att sitta på henne! Jag tror hon e 5 eller 6 år. Jag red i ca 15 min i paddocken is kritt och trav. Pytzan blev nog svartsjuk när han såg att jag red Loppan! Han kollade jätte konstigt på mig! haha! Älskar dig Pytzan 

Här är veckans shema:

Måndag (idag): Prommenad

Tisdag: Tjärnet

Onsdag: Magistigen

Torsdag: Frigets dressyr i paddocken

Fredag:Klättra i trollskogen (Bara i skritt kanske lite trav)

Lördag: Klåddergerde 

Söndag: Anettevägen


/Matilda

 


Av Matilda W - 27 mars 2011 20:43

Idag var det dressyr cr i Hulta (stall nygården). Lastnigen gick ganska bra tog bara 5 min 

När vi kom fram så fick jag rida fram i ungefår 15 min. Han kändes ganska mjuk. Jag travade och galopperade och han lyssnade bra på galopp skänkeln. Det var 4 st som skulle rida L:C1 sen 2 som skulle rida L:B1 sen var det jag 

 Vi fick värma upp lite till mellan programmen.

Sen var det dags att rida programmet. Han tittade inte så mycket på allt annat och han var duktig! På skritten fick jag en 7:a!

Jag är nöjd för att vara första gången men nästa gång ska jag nog ha sporrar så han lyssnar lie bättre fast han lyssnade bra idag!. Och nästa gång blir troligtvis i Frillesås den 24 April, lokal. Då rider jag L:C1 som uppvärmning och L:B1. När vi skulle lasta och åka hem så körde vi med en annan teknik. Jag gick runt med honom och när jag gick förbi transporten gick jag upp på lämmen och stog där i 10 sek sen backa jag av igen. Tillslut gick han hela vägen in!  Det gick verkligen super bra!!!!!!!                   


/Matilda

  

Av Matilda W - 27 mars 2011 20:31

Idag gick jag Anettevägen med honom. Han var jätteduktig och lyssnade super bra! Jag sprang lite med honom och jag tror han tyckte det var kul att komma ut och gå lite  

Jag putsade sadeln och tränset och fixade i ordning tills imon. Jag delade upp manen så det bara är att knoppa imorgon  Tog med sadelgjorden hem och gjorde rent den. Lastar vid 9 imon. Emma följer med.


/Matilda  

 

Av Matilda W - 27 mars 2011 20:27

Idag red jag igenom L:B1. Han kändes superfin och gick jätte fint på tygeln, även i galoppen  Jag värmde upp med mycket 8 volter, serpentiner och volter. Han lyssnade jättebra! Han kändes riktigt fräsch   Han var lite jobbig ibland och typ "körde upp" huvudet när jag gjorde halt men i slutet gick han jättefint! Super nöjd idag!


/Matilda


    

   Håller på att göra en


namnskylt i slöjden:)

Av Matilda W - 24 mars 2011 20:38

Idag skulle jag egentligen ridit igenom L:B1 men jag hade as ont i magen så jag kunde knappt rida! Sara följde med mig till stallet idag så hon fick rida lite. Först gick jag med henne men sen kunde hon rida själv i skritt och trav ( I Paddocken). Både Pytzan och Sara var jätteduktiga! Han blev lite stressad när jag tog på transport skydden idag men inte så farligt. Han var ganska lugn och väldigt snäll idag!

Rider igenom L:B1 imon 


/Matilda


   Har inga nya bilder så Amanda och Goffy får stå för bilden   

Av Matilda W - 22 mars 2011 20:36

Pytzan har lite ont i ryggen, tror vi men vi är inte säkra. Men i alla fall ska han stå i typ 3 dagar. Så idag körde jag frihetsdressyr i paddocken. Jag släppte lös han direkt och började gå. Han gick efter mig som en liten hund! Jag kunde springa och han sprang efter  Jag kunde jaga iväg han (han sprang!!!!!) och sen ropa på han så kom han nästan direkt! Han var superduktig   Det blev lite spår efter han i paddocken så jag fick kratta lite  

Jag satte på transport skyddet idag och han brydde sig inte ett dugg!!!! Han var som vanligt  Så imon tar jag på 2 st.

Jag får ändra veckoplaneringen lite:

Tisdag: frehetsdressyr

Onsdag: Frehetsdressyr eller longering ev. prommis i skogen

Torsdag: Rida igenom L:B1 / prommenad / longering

Fredag: Rida igenom L:B1 / rida eller gå i skogen

Lördag: Barbacka i paddocken

Söndag: Dressyr Clear Round!! 

Den 24 April blir det eventuellt en DRressyr tävling i Frillesås. Då är det lokal och då rider jag L:B1 eller L:C1


/Matilda


P.s Tog bilder idag men ni får dom en annan dag 

     Älskar dig    

Presentation


Den här bloggen handlar om min C-ponny Monty Python, även kallad "Pytzan". Vi tävlar just nu LB/LB och satsar på LA/LA 2012. Fråga om du undrar något!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Vill ni ha mer videobloggar?
 ja
 nej

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards