Matilda & Pytzan

Alla inlägg under maj 2011

Av Matilda W - 31 maj 2011 20:48

Idag var det egentligen inte meningen att jag skulle rida eftersom det såg ut som det skulle börja regna och det skulle bli åska. Men mamma åkte med och hon gick och satte sig i hagen osså borstade jag pytz och gav honom mat mm. Så tog jag på det bettlösa tränset och satte upp och red ut i hagen (när jag var färdig förstås). Jag tänkte bara rida till mamma och sen hopåpa av och släppa honom. Men så sa mamma att vi skulle göra det lite mer "spännande" så hon tog av tränset, jag satt på, och så började hon gå runt och Pytzan efter. Hon sa till mig att blunda och sträcka ut mina armar så det kändes som jag flög. Jag blundade och efter en stund försökte jag styra honom själv och då öppnar jag ögonen och då står mamma bakom mig! Så jag red runt där barbacka utan sadeln och träns och travade och skrittade! Pytzan var helt underbar och lyssnade ganska bra! Det var helt magiskt att sitta där! Det slutade med att jag galoperade och red över en hög med bommar!!!! Det var helt magiskt! En dröm som gick i uppfyllese! 

Jag vill verlkigen göra om det! Ska göra det ibland men kanske bara skritta runt! Så jag kan ta med det när jag rider med sadel och träns också!

Jag älskar dig Pytzan! Du uppfyllde min dröm! 


/Matilda

 

 
 
 
  Laddar upp videorna på youtube någon dag:)

Av Matilda W - 30 maj 2011 21:48

Idag red jag ut med Emma och Totte.  Emmas häst (totte) står en bit ifrån vårat stall. Det tar ca 20 min att cykla. Vi red runt jägaråsen, en väg vid "emmas" stall. Vi travade och skrittade och galopperade lite. Pytzin var pigg men lyssnade väldigt bra på både skänkel och hand  Jag red med bröstan idag eftersom Emma lånade min martingal. Jag tror vi red i ca 1 timme men sen skrittade jag hem också 20 min  ggr 2, så ca 1 timme och 40 min:) Fast vi red väldigt lugnt! Det var väldigt fint väder idag! Lagom varmt 

Har tyvär inga nya bilder eftersom jag har en ny dator men vi håller på att ladda över dom från den andra datorn:) Och har ni några frågor eller om ni vill att jag ska skriva om något speciellt? Bilder på stallet? Eller något annat önskemål kommentera då!!


/Matilda

  bild i repris:)

Av Matilda W - 29 maj 2011 21:19

Idag tävlade jag i Brämhult, hoppning lokal:).

Framridning: Han kändes mjuk och fin och lyssnade ganska bra. Han var alert och pigg:)

Framhoppning: Underlaget var inte speciellt bra, lerigt och blött. Pytzan gillar ju inte vatten så det blev lite svårt men fick till några bra språng:) Han hoppade väldigt mycket med ryggen!

LC+5:  Underlaget var inte speciellt bra här heller. Det var en gräsbana/grusbana men det hade regnat så det var blött och lerigt överallt!(nästan). Jag styrde mot 1:an men precis innan hindret halkar han till, jag kände inte det. Och då stannar jhan men sen hoppar´han och krascha rätt in i hindret! Jag åkte liksom ner med mitt huvud men han kör upp sitt och nockar mig! Jag kände bara att jag hade lite ont i huvudet. sen kom jag igen och då hoppar han hyfsatt. sen mot 2:an så stannar han igen och då blev jag arg på honom och kom igHen men då stannar han igen. Då blev jag utesluten men kom 1 gång till och då hoppar han! Jag kan ju inte säga att jag är direkt nöjd men jag tar det som en träning och underlaget var kasst..

Sen kände jag mig inte bra, illa mående och ont i huvudet så vi gjorde ett ryttarbyte så min kompis Amanda hoppade upp och red LC:n. Amanda har själv egna hästar och tävlar upp yill MSV B tror jag:) Hon var även med i Gp-ponnyn 2011. Så hon är erfaren:) Hon satte mer tempo på Pytzan.

LC: Hon hade ett brav tempo och det gick bättre nu! Han stannade bara 1 gång! Det såg jätte fint ut:D Han stannade på 7:an så hon kom inte till omhoppning. Men det såg jätte fint ut!

Nu känner jag mig mycket bättre och tar nya tag! Pytzan gick jätte bra att lasta!

Filmer kommer!

En bild på Pytzans huvud finns på min facebook:)


/Matilda

Av Matilda W - 29 maj 2011 21:16

I Lördags följde Amanda med mig, så hon fick skritta ut honom i trollskogen. Hon fick skritta i ca 10 min. Borstade i ordning honom och fixade till tävlingen. Amanda tyckte att han var sådär pigg. Hon red på det bettlösa tränset:)


/Matilda

Av Matilda W - 29 maj 2011 21:13

I Fredags så tänkte jag att han skulle få springa lite i den runda hagen men det började spö regna! Så det blev bara lite spring i ca 5 min. Putsade alla grejor också:)


/Matilda 

Av Matilda W - 29 maj 2011 21:10

I Torsdags red jag runt tjärnet med Ida och Loppan. Vi trvade och skrittade mest. Pytzan var pigg och var lite halvt okoncenrterad men lyssnade ganska bra:) Tog det väldigt lugnt idag:)

Hinner tyvär inte ladda up några bilder, boring i know:)

/Matilda

Av Matilda W - 29 maj 2011 21:04

Ja, i Onsdags så red jag Klåddergerde + tjärnet. Han var pigg men lyssnade och var duktig! Gjorde typ "konditions träning", travade ganska mycket och långa sträckor:) Han blev lite svettig vid sadelgjorden  Har typ inget mer att säga:P


/Matilda 

Av Matilda W - 24 maj 2011 20:22

Idag red jag barbacka med barbacka sadeln Magistigen. Travade lite men inte mkt. Red även på bettlöst vilket funkade ganska bra! Han var lite bångstyrig men lyssnade super! Det blåste ganska mycket och regnade lite så han var lite på tårna:P Barbacka sadeln har mamma sytt. Kan ta kort på den i morgon. Har en padd som fördelar trycket över ryggen också:)

Måste bara berätta att när jag var i stallet en dag så stog jag vid "handfatet" och Pytzan stod i gången, och helt plötsligt släcker någon ljuset och jag blir livrädd!! Så ser jag att Pytzan står och kliar sig vid ljusknappen:P Busponni! Han gjorde samma sak idag fast han släckte sen tände han igen!:)

/Matilda

Presentation


Den här bloggen handlar om min C-ponny Monty Python, även kallad "Pytzan". Vi tävlar just nu LB/LB och satsar på LA/LA 2012. Fråga om du undrar något!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Vill ni ha mer videobloggar?
 ja
 nej

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards