Matilda & Pytzan

Alla inlägg den 9 oktober 2011

Av Matilda W - 9 oktober 2011 15:05

Idag var det då Dressyrträning för Gunnel. Vi började skritta ca 1m innaför spåret. Övade på att öka och korta skritten. Jag kortade tyglarna och tänkte inte så mycket på att jobba ner honom utan han gick ner "av sig själv" (självklart jobbade jag ner honom lite).  Sedan gjorde vi även det i trav. I traven var det mycket enklare att öka en korta. Han bet tag i bettet, benen blev spikraka, huvudet höjdes och jag spände mig antagligen. Ska inte skriva en för långt inlägg så tar det lite kortfattat. Sedan började vi galoppera på mittvolten och övade mycket övergångarna mellan trav och galopp. Tempot blev lite hackigt imellan åt men blev bättre och bättre. Sedan övade vi på skänkelvikningar på böjt spår (mittvolten). Började först i skritt och det gick kanon! Han blev superfin. Minskade volten med hjälp av skänkelvikning och ökade med hjälp av skänkelvikning. Gick sedan över i trav och det funkade   Han var väldigt stark i innerhanden i vänstervarvet men mest i galoppen (gjorde inte skänkelvikning i galopp!). Mamma filmade tydligen så filmen kommer väl upp någon gång i nästa liv!  Haha... (den kommer nog upp i veckan).


/Matilda

    Ni får nöja er med en gammal dressyrbild.

Av Matilda W - 9 oktober 2011 08:42

Snart blir det Dressyrträning. Ska be Gunnel hjälpa mig lite med skänkelvikningar, öppna, sluta mm. Ska även se om vi hinner öva på ökad galopp, eller avsaktningarna. När jag är ute och rider och "ökar" galoppen och sedan börjar korta in och sakta av, då buter han galopp! Det är inte speciellt bra om det händer i ett dressyrprogram...


Amanda kommer förhoppningsvis idag och hjälper mig klippa Pytz. Tänkte klippa honom såhär:

  Även lite på frambenen.


/Matilda


p.s när jag kommer hem från träningen kommer vintertid del 2. D.s

Presentation


Den här bloggen handlar om min C-ponny Monty Python, även kallad "Pytzan". Vi tävlar just nu LB/LB och satsar på LA/LA 2012. Fråga om du undrar något!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Vill ni ha mer videobloggar?
 ja
 nej

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards